fredag, september 10, 2010

Mer positivt inställd till framtiden än jag nånsin varit

Efter dagens möte på arbetsförmedlingen så mår jag bra....trodde jag nog aldrig att jag skulle säga *s*
Jag har nog haft turen också att få en så härlig tjej som handläggare :-)

Allt va media skriver ska man ju inte tro, det är fan sant....
Bestämt är ju att mina tre månader blivit förlängda med tre till, så nu går jag intruduktionskursen till 30 Nov.
Idag fick jag två alternativ som jag ska fundera på.

Alternativ 1...

Det ena är helt enkelt be om fortsatt sjukskrivning, försäkringskassan har då från det datumet jag lämnar in ansökan 30 dagar på sej att lämna besked till mej. dessa 30 dagar får jag INGEN ersättning alls, nånstans ifrån. OM jag får ett nej, så måste jag dagen efter inställa mej på arbetsförmedlingen som arbetssökande, jämte alla friska, det betyder att man tar ingen som helst hänsyn till min sjukdom, ersättningen blir densamma som idag (aktivitetsersättning)

Alternativ 2....

Är att fortsätta genom AF att i första hand gå EPM som psykologen skickat remiss till ( Enheten för psykosomatisk medicin,) det är en utredning/behandling som varar i 4-6 veckor.
Därefter komma ut i nån slags praktik, inte nödvändigtvis på nåt ställe jag vill stanna på, det kan vara vart som helst. Allt detta ska leda till att jag kan få en anställning, där arbetsgivaren får lönebidrag för att anställa mej. För mej är det som ett helt vanligt jobb, med avtalsenliga löner, semester osv...Under tiden eller fram tills jag får en löneanställningsplats så får jag som idag aktivitetsersättning.

Tycker ju nästan att det låter för bra för att vara sant *s*
Jag har ju bättre förutsättningar än nån som är frisk att få ett jobb :-)
Nog måste det stå i kö arbetsgivare som vill anställa nån som staten betalar för *s*

Vad som väger emot just nu är ju att jag redan förlorat 900 kr i månaden på att gå från sjukersättning till aktivitetsbidrag och med praktiker osv. så kommer ju en herrans massa merkostnader, resor, lunch osv.....Vet ärligt inte vart och hur jag ska få fram dessa pengar....För jag kan ju inte gå in till stan :-(
Fördelar...ja, jag kan få ett riktigt jobb med riktig lön :-)

Har mycket att fundera på just nu.....Men jag mår bra iaf *s*

Inga kommentarer: