torsdag, mars 10, 2011

Blev iaf inte av med SGI ;-)

 

Praktik idag….Kom på när jag satt där att det är den 10 Mars idag ( Närvarorapporten ska in om jag vill ha pengar till den sista……Ja..jag vet….Sååååå många dagar behöver dom ha på sej ! Helt sjukt i ett samhälle där vi skickar post till varandra på 0,2 sec !!!

Svängde förbi Iris för o fixa med den och fick samtidigt lite besked angående det här med SGI och varför jag inte fått sjukpeng efter Op. Jag skulle haft sjukersättning för dom 2 veckorna, så där har blivit nåt fel och bra var ju det, för då får jag mer pengar nu Ler Måste ringa och ta reda på vad som gått snett……

Här kommer lite sjuk info…..

När jag gick med på att gå från sjukersättning till praktik så sa min handläggare på AF att jag INTE skulle behöva skriva frånvaro dom dagar jag är hemma från praktiken, en för mej jätteviktigt fråga eftersom jag ju varit hemma i 18 år pga huvudvärk som drabbar mej i både tid och otid. Att behöva “sjukanmäla  mej” VARJE gång jag får huvudvärk skulle ju inte vara ekonomiskt hållbart med tanke på karensdagarna…..

Men nä..det behövde jag INTE oroa mej för…..Det var vad dom sa då…..

Idag fick jag andra besked…….Så fort jag inte klarar att närvara ska jag sjukanmäla mej !!! Fattar ni…..Fattar ni…….Till o med om jag har åkt dit som har hänt och inte klarar av att vara kvar, dvs går hem efter en stund, då ska jag rapportera frånvaro !…Ah men asså, det är ju så jävla sjukt, Va fan tror dom att jag helt plötsligt INTE aldrig någonsin har nån huvudvärk eller !! En värk som i 18 år hindrat mej från att arbeta ska helt plötsligt inte hindra mej !

Nu kommer nästa sjuka grej……..Karensdagarna….det finns tydligen nåt som säger “Måste kolla upp det”…….Att om du insjuknar inom ett visst antal dagar från sista sjukdagen så slipper du karensdag….Läs igen…..Att om du insjuknar inom ett visst antal dagar från sista sjuktiden så slipper du karensdag……

Men snälla rara……Sverige sjunker….å det ända regeringen gör är att bädda för svartjobb och fusk……VARFÖR tänker du kanske, varför resonerar jag så…..JO..För att jag har MER betalt per dag i sjukpenning än jag har med aktivitetsersättningen, om jag då kan vara hemma en dag och förlora den dagen i karens, men sen hålla mej flytande med nya sjukdagar om jag insjuknar igen inom ett visst antal dagar…..DÅ kommer jag ju se till att jag ALDRIG går sista karensdagen, ringa mej sjuk och vara hemma FASTÄN jag INTE är sjuk den dagen….Fattar ni…..*suger* så jävla sjukt det är Ledsen Man bäddar ju för att jag ska bli TVUNGEN att fuska, att jag ska bli tvungen at vara hemma, istället för att sporra mej till att gå till praktiken !

EX: På Torsdag är det 1 vecka sen jag var hemma sist…..Så om jag går till praktiken då, då har det gått över 7 dagar sen jag var hemma sist…..Men om jag stannar hemma, då har jag ju insjuknat inom en 7 dagars period och då slipper jag karens !!
Om jag går och sen inte klarar av att gå på Måndag, då drar dom en karensdag !

Sverige sjunker !

Sen var det, det här med utbildning eller inte utbildning….Att få tillgång till samma verktyg som arbetssökande på arbetsförmedlingen…..

På introduktionsutbildningen, sa dom att man inte får utbilda sej som utförsäkrad…. Så är det ju inte alls fick jag veta idag. J hade frågat min nya handläggare hur det ligger till med det och dom hade diskuterat vad det ev finns för utbildningar som skulle kunna intressera mej inom i första hand webb, men där trodde hon inte att det fanns så mycket just nu, men däremot så undrade hon om jag kanske inte skulle vara intresserad av att utbilda mej till  CSN operatör *s * Jag vet inte ens vad det är ! Men eftersom möjlighet till nattskifte fanns så är det absolut nåt jag ska kolla upp.

Min första tanke var undersköterska, men, helt ärligt, skulle jag orka med det ?

                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

På kvällen var vi och lämnade datorn till Jazze ( Å vad glad hon blev Ler

Fast som barn är (Nästan jämt) så varade inte den glädjen så länge, hon satt mest o va butter för att hon inte får skaffa sej Facebook..Ha Ha…Ungar…..(Hon brukar få logga in på min för att spela Treasure Island o några andra spel )Ler

Isabell hon växer o växer åååå jesus va krulligt hår hon kommer få *asg* Hon är så jävla sööööt den ungen alltså……Nu går hon flera meter, men när hon kommit fram till målet så kastar hon sej fram nån meter ifrån…..he he he….quuuuiti Ler

Nu ska jag kasta mej ut en snabbis bland mina bloggar, sen blir det natta Ler

                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gurkan !!! Fan han växer, han är fan min favorit nu, honom hatade jag första veckan *s* Men Nicki Stockholm kan fan åka hem….Å Roza…..Å herre gud…….herregud, henne skulle jag inte klara av 10 minuter med i samma rum…..

Fan va jag svär Ler med tungan ute

                          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Programvaran……Vart i ¤%¤%¤%¤%¤&% är min programvara………Bara strul kan jag tycka…..

 

Natti Nattti

13 kommentarer:

ewa sa...

Men du..kom och tänka på det..ska du inte gå IT-pedagogutbildningen..distansutbildning..på Tärna folkhögskola.

Den gick jag -08/09 DET ÄR DET BÄSTA JAG GJORT...roligt som tusan och fantastisk miljö.

kolla den! http://tarna.fhsk.se/it_pedagog

Nicole sa...

*skrattar* Och jag åxå Ewa ;)

Skrev till Sussie imorse på FB, att EXAKT detta har hänt mig åxå, helt sjukt!

http://katidis.wordpress.com/2010/11/01/tank-vad-bra-det-vore-om-forsakringskassan-och-arbetsformedlingen-hade-samma-regler-och-sade-samma-saker/

Kram till er båda ♥

ewa sa...

Jaa..jag tycker det är en bra ide.

Kollegor..fiint ju!

raggartufsen sa...

Ha Ha Ha...Ewa....Distansutbildning och fantastisk miljö ??

Nja...Får fundera lite, på om det är så fantastisk här hemma hos mej *s*

Men ska absolut kolla upp din länk :-)

Nicole sa...

Mamma gick där på 60 och älskade skolan liten värld ;)

ewa sa...

Jamen du är ju hemma och pluggar alla roliga uppgifter sen..en ggr /mån lörd-sön träffas man på skolan för redovisningar och genomgångar.

Skolan är fantastisk..ok dit och kolla..det gjorde jag och blev heeelt såld:)

Tror Ni båda skulle tycka det är kul och lärorikt..stimulerande som tusan!

raggartufsen sa...

Allt som ingår i utbildningen är ju saker jag tycker om att hålla på med, men däremot så vet kag inte om jag är en ledartyp och tycker om att utbilda ?

ewa sa...

Men du..DET TRODDE INTE JAG HELLER..och så kom jag på att det är såååå himla roligt att dela med mig av min kunskap och utbilda andra.

Det sorgliga är att jag kom på det för sent..annars hade jag fixat mig en lärarutbildning!

Även om man inte vill slå sig in på utbildarbanan så har man nytta av precis allt man lär sig..både privat och om man ska jobba. Man kan ju tex jobba med IT-support..skolorna kommer behöva rekrytera IT-pedagoger snart eftersom den befintliga lärarkåren generellt är URKASS på IT..de har nästan ingenting i sin utbildning.

Sug på den lite..sista ansökan till hösten är i april tror jag!

raggartufsen sa...

Men Ewa, finns det jobb då ?

Vill ju inte tvingas flytta till Norge eller Australien *s*

Varför, om du har den utbildningen är du arbetslös idag ?

ewa sa...

Bra fråga:) Det är inte alls gott om jobb..6st it/ikt pedagogtjänster på platsbanken (jag har sökt en på Karolinska institutet)

Har fram till 31/12 jobbat som IT-pedagog i breddutbildningen av landstingets 6000 medarbetare i Cosmic..digital journal..vi var 7 IT pedagoger som utbildade rubb och stubb..från undersköterskor till läkare.

Projektet var slutfört vid årsskiftet så då var det dags att söka sig nya vägar men det finns inte många renodlade IT-ped jobb.

Men jag ser det som att jag , oavsett vad jag ska jobba me, så kommer jag ha användning för det jag lärde mig i utbildningen.

raggartufsen sa...

Ja det är ju sant iof :-)

Ska ha ett möte med AF om ca 3 veckor, ska ta en upp en del frågor jag har till henne då. B.la vad som händer om jag går en utbildning, vad händer när den är slut då, blir jag arbetslös som vem som helst då eller står jag fortfarande under handikappmappen och får extra hjälp eller vad händer.

På nåt sätt känns det som att jag skulle vilja ha en utbildning som jag inte kan göra på distans, jag behöver verkligen komma ut och träffa folk, kan inte sitta så här längre och isolera mej som jag gör från omvärlden ;-/

ewa sa...

Spännande att höra vad dom säger på AF!

CNC-operatör är ju också ett bra utbildningsval..och jobbsäkert. Ser annonser varje vecka och till sonen ringer dom och vill headhunta..brist på såna verkar det som!

Håller tummarna.

Jag har inte lyckats med XP-skivan än..men jag har inte glömt bort!

raggartufsen sa...

Va gullig du är Ewa :-)