söndag, mars 06, 2011

På god väg att bli galen :-(


Håller på med Jazzes dator så jag blir alldeles snurrig, vet ju egentligen inte vad jag håller på med, går ju bara på ren vilja just nu *s *

Nu har jag läst mej fram på olika forum hur man delar upp diskarna iaf (Partionerar)  Det va ju bara det att nu har jag lyckats dela upp E som hade 26 GB till ytterligare en, så nu har jag två tomma på 16 Gb vardera och fortfarande C som är proppfull *s *

Sen kom jag på att jag måste krympa C för att kunna plussa på den sen………

Bara det att den är så jävla full så den går inte att krympa Djävul

Nu har jag avinstallerat allt jag törs, crome som jag hämtat hem, Avg virusskydd, Adobe Reader osv…..vet inte om jag törs radera alla Tochibagrejer som verkligen tar en massa plats…….Vet inte om det hjälper heller, med allt det här kanske jag fått loss 1 Gb och som sagt, tror inte att det hjälper Ledsen

Sen läste jag på en annan sida om det här med minne också, där står B.la annat ………………….

______________________________________________

Om din dator är upp till fem år gammal så har du antingen minnestyperna DDR, DDR2 eller DDR3. Det står för Double Data Rate. Först kom DDR-tekniken där man flyttade data två gånger per minnes-cykel istället för en, sedan DDR2 som flyttar 4 gånger per minnescykel.

DDR3 flyttar också 4 gånger per cykel, men de har fortsatt med namnstandarden för att visa att den är bättre än DDR2. Ett DDR3 minne sänker spänningsnivåer för att kunna gå i högre frekvenser utan att bli för varm, och de har en bättre cache.

Om din dator kräver äldre minnesteknik så tycker vi inte att du bör upgradera. Det är istället dags att köpa en helt ny dator, det finns så mycket annat som har förbättras så att det helt enkelt är mer värde för pengarna med en ny.

Din dator har en minnesbus som går i en specifik hastighet, och kretsarna du köper måste klara av din minnesbushastighet. Desto snabbare bus du har, desto kvickare dator har du, men så kostar minnet också mer.

Minnestyperna listas oftast i datorbutiken som PCXXXXX där X:en är ett tal. X:et representerar den ungefärliga antal Mb per sekund som cpu och minne kan kommunicera. Ett minne som är snabbare kan användas på en långsammarebus. (Jag fattar ingenting)

Avslutningsvis så har din dator ett begränsat antal platser för minnesmoduler. Oftast så få som två stycken. Det är inte ovanligt att alla platserna har moduler i sig. Det betyder att du kan få litet minne över om du köper mer minne. Öppna luckan och se efter hur din dator är konfigurerad. Det är oftast bara en skruv att ta bort.

Sammanfattning vad du behöver ta reda på:

  • Hur kommer man åt minnesmodulerna i din dator och hur många platser finns
  • Använder din dator DDR, DDR2 eller DDR3 minne
  • Vad är det för frekvens på din minnesbus / vilken PCXXXXX ska din dator ha

__________________________________

Den här datorn har DDR……Är det kört då eller Förvånad

Körde en SIW och tog fram ett par printar…..Nån (Läs Ewa & Tino) som kan tolka dom……Ska jag ge upp nu eller Ledsen

bios

cpu

minne

motherboard

Jag vet att jag skulle kunna lämna den till henne nu som den är, men va fan……Hon kommer ju vilja installera msn och inte ens det får ju plats som det ser ut nu *suck*

Tänkte också ett tag på om man bara skulle åka in och skaffa en ny hårddisk, men då får jag ju göra om hela helvetesproceduren med Vista installationen som tagit mer eller mindre en vecka redan nu Ledsen

Säger bara fan fan fan att man inte har pengar och bara kan knäppa med fingrarna *suck*

Hm…..Nu hör jag Micke skotta där ute……undrar om det är dags att skotta fram poolen redan *s *

Själv ska jag gräva ner mej ännu mer i det här med partionerna…..

 

6 kommentarer:

ewa sa...

Det är ju en riktigt bra dator.
Du har möjlighet att plocka i minne upp till 4 gig.

Jag kan bara säga vad jag skulle göra..det absolut enklaste.

Formatera om datorn..stoppa i Windows XP..då får datorn en bra prestanda utifrån grejerna som sitter i.

Det blir då en fördel att du har tre partioner..med tanke på lagringsstruktur. MSN och andra program kan mycket väl köras från D eller E

Det var grunden.

Spela spel med 1 gig ramminne (512x2) kan ju bli segt men sen beror det på vilka spel man spelar. Så pillar man in 1 gig x 2 minneskort så blir datorn snabb även för spel. Men som sagt det kan vara trixigt att byta om man inte är van samtidigt som det är roligt och lärorikt som tusan. Det är skitenkelt i en stationär men ett jäkla pill i en laptop.

Du har 2 kortplatser i datorn och vill du byta minne så krävs 2 kort a 1 gig. Ett minneskort får du ge ca 400:- för och 2 gig är fullt tillräckligt.

Vet inte om jag skulle uppgradera faktiskt men det är en bra dator så pengarna är inte bortkastade.

Jag tycker du är jätteduktig som fixar..jätteduktig faktiskt!!

Jo..jag tänkte jag har aldrig köpt dator efter storlek på hårdisk..det är mycket bättre att ha lagring på en separat hårdisk..så det är min rekomendation. Jag skulle inte plocka i större hårdisk..dels för att det är trixigt också (de är ju jäkligt känsliga för statisk elektricitet dom bärbara eftersom det är så gyttrigt monterade) men främst för att det är billigt idag med andra lagringutrymmen.

raggartufsen sa...

*s* Kommer just från Siba, tanken var att Micke skulle få köpa en ny intern hårddisk, men dom hade inga *s*

Å tur va väl kanske det då :-)

Men Ewa...En kanske skitdum fråga. Men kan man installera program och spel på en annan partion, måste inte allt vara kopplat ihop med windows liksom ?
Då skulle man ju kunna installera program,spel och virusskydd på en extern också eller? (Känns som jag tänker helt fel där) Iaf vad det gäller virusskyddet.

Laddade hem Msn och den la sej ju automatiskt under C fick aldrig ens chansen att välja :-(

Å iom Msn så var jag tvungen att installera nyare Flash och den la sej också automatiskt på C, sen slog det mej att hon kommer behöva andra nyare direktx och massa annat skit :-( Real Player, QuickTime osv osv osv.....

Xp.......Är det verkligen säkert att installera den då, läste nånstans att dom INTE kommer att släppa fler servicepacks till den, hur blir det med buggar o skit i framtiden ?

Appropå hårddisken så trodde jag att det bara var att dra ut den *s* jag har ju haft den här utdragen ett par ggr nu. Ha Ha ha..Vilken ärthjärna man är känns det som *asg*

Känns som hon kommer att behöva utrymme för Sims-spelen B.la

Appropå datorns kvalitet...Körde en Siw på min egen dator och upptäckte att hennes fan va bättre än min *s* iaf vad det gäller minnet. för jag kunde bara ha 1000 MB :-(

Tack, men känner mej allt annat än duktig just nu *s* Men som sagt vill bara få ordning på den, Sitter ju en lite lagomt otålig liten tjej och väntar på den nu *s*

Just den....En dum fråga till.....Lyckades ju partionera om E disken och få två mindre, men kan man inte ta från dom och ge till C ? Högerklickar man på dom inne i diskhantreringen så får man ju upp lite alternativ....B.la öka och minska, men öka är liksom alltig grått och INTE klickbart :-( Men varför finns det ens där ?
Ännu en gång tusen tack för hjälpen :-)

ewa sa...

Nej det går bra att ha programmen på en annan partion. Operativsystemet har till funktion att starta processer som gör att de programmen och enheterna fungerar..det skapas protokoll som gör att man kan spara och fortsätta och så. Så länge programmen och operativsystem finns på samma dator är det inga problem.
När det gäller XP så är det ett trafiksäkert och bra operativsystem som används i offentlig sektor och kommer så att göra under en lång tid framåt. Det blir dyrt att uppgradera alla licenser och därför kommer det finnas kvar och då kommer leverantören Windows att måsta hänga med..jag lovar XP håller datorns livslängd.
Du kan ta bort partionern genom att högerklicka och välja ta bort. Det frigör utrymme för att skapa en ny partion under förutsättning att det inte ligger viktig information på D eller E för den försvinner iom att du tar bort.


Finns en fördel med att skicka i XP..då kan du formatera om partionerna samtidigt och göra C-utrymmet större..om du vill
Enda chansen att göra om storleken på partionerna är att formatera om..går inte på ngt annat sätt

raggartufsen sa...

Okay :-)

Vilken underbar hjälp alltså :-)
Guld värt kan jag säga ( Fast vi inte ens känner varandra)

:-)
Då blir det att skaka fram XP nu då och sen kanske skaffa en Extern som till alla ev program :-)

TUSEN TACK :-)

ewa sa...

Ja men det är bara kul..Du är ju duktig som tusan ju och jag får träna min pedagogiska förmåga..
WinWin

Du måste berätta hur det går!!

Kram

raggartufsen sa...

Kommer nog inte längre än så här är jag rädd. Har ingen XP

(Vet att man kan "Hämta" med Torrent eller va det heter, men jag kan inte sånt,laddar inte ens hem musik spotify *s*

Så det får nog bli en ny hårddisk och Vista iaf...

Ja jag måste nog säga att detta är en av mina få BRA egenskaper *s* Har jag gett mej på att nåt ska fixas eller om jag åtagit mej nåt....Då fixar jag det :-)

Inte såååå bra egenskap när man fått för sej att man ska ha pool dock...Mycket grävande blir det då..Ha Ha Ha....