måndag, augusti 23, 2010

Andra anställda som vägrar drogtesta sej får sparken :-(

Thomas Bodström smiter från drogtest
Förre justitieministern Thomas Bodström gick med på att låta sig drogtestas.
Tills han fick höra vad sjuksköterskan skulle kolla - då nekade han:
- Äh, jag struntar i det. Jag bara känner det, säger Bodström i ett klipp utlagt på P3 Nyheters sajt.
När P3 Nyheter frågade justitieutskottets ordförande Thomas Bodström om han gick med på att låta sig drogtestas var han helt säker:
– Om ni ska få drogtesta mig? Ja, ni får gärna drogtesta mig, svarade Bodström och reste sig strax därefter upp och tog av sig kavajen.
Sjuksköterskan förklarade då vilka droger hon skulle titta efter.
– Amfetamin, hasch, opiater, bensodiazepiner. Det är en sticka som man läser av, berättade hon.
Omedelbart efter informationen kovände Thomas Bodström och vägrade ställa upp.
– Men du, äh, jag struntar i det. Jag bara känner det.

"Kände inte för det"

P3:s reporter undrade varför.
– Jag bara kände, jag var för svettig och allting, svarade Bodström.
– Vill du inte ställa upp på…?
– Nej, jag känner inte för det nu.
Än en gång fick Thomas Bodström frågan om varför och svarade:
– Därför att jag kände att det blev lite för personligt här och jag är genomsvettig i min skjorta och allting. Vi kanske kan göra det vid ett senare tillfälle.

Måste hitta rätt balans

Okej… Men är det inte viktigt att ställa upp när det i dag sker drogtester på arbetsplatser, i skolor och så? frågade P3:s reporter.
– Jo, det kanske det är. Men jag kände inte för det nu, vid det här tillfället, jag kände det att ta av mig och stå genomsvettig på en toalett med en främmande person. Nej, jag kände helt enkelt inte för det. Så det handlade om min personliga integritet och när det gäller drogtester så tycker jag att det är någonting man verkligen ska hitta rätt balans på och det är också någonting som man måste vara väldigt försiktig med.
Expressen.se har sökt Thomas Bodström, som dock är upptagen under måndagsmorgonen.
I P1 Morgon säger han dock:
- Från början trodde jag att det handlade om ett plåster eller ta ett blodprov. Jag kände att jag helt enkelt inte har någon lust att stå och kissa framför en främmande person, på samma sätt som jag tycker att ungdomar ska slippa det.
- Jag tycker att det är jobbigt att stå och kissa inför en främmande person.
Du hade ingenting att dölja?
- Nej, jag hade ingenting att dölja.

1 kommentar:

Bunny sa...

Vansinnigt!

Minns när jag jobbade på pressbyrån... De krävde drogtest, inga problem för mig då jag hatar knark, men de krävde att jag skulle åka till deras kontor och göra det på min LEDIGA DAG utan ersättning... Jag försökte vägra men de hotade med avsked, så jag åkte in...