fredag, oktober 08, 2010

Brev från AF

*puh*...Hur ska jag orka det här...

Hej Susanne!
Här kommer förslag på aktiviter som vi ska prata vidare om. Kom ihåg att det
bara är ett förslag!
Hoppas att du kan hitta något som kan passa. Som du ser i texten finns det
möjlighet att anpassa.
Eductus
Start 25 oktober, information om kursen här på Vasagatan sker den 19 oktober kl.
14.00.
Mån -tisdag, tros - fredag kl.10-12, möjlighet finns att utöka eller minska
tiden.  I Starten med ett individuellt samtal
Stärkande aktiviteter , mindfulness, mental träning och friskvård, vägledning
och studiebesök. Möjlighet till individuell planering.
Sk. Workshop, individuella samtal och
Hermods
Start 25 oktober, sista dag för anmälan 19 oktober
8 veckor
Halvtid, 5 dagar i veckan
I Starten med ett individuellt samtal
Olikan tema varje vecka, ex. självinventering, kommunikationsträning,
vägvisaren - ett vägledningsmaterial, cv-skrivning, träning på
anställningsintervjuer, studie och yrkesvägledning.

En helt ny och annan variant av aktivitet sker på Iris Hadar.
De hälper till att hitta en Sysselsättningsplatser med rehabiliterande inslag
inom befintlig verksamhet hos företag eller föreningar
, en arbetsplats att "växa" på i egen takt i 4 månader.

Vi försöker nå varandra per telefon. Trevlig helg
Med Vänlig Hälsning

Maria Hedman

10 kommentarer:

berit sa...

Varför skulle du inte orka med det där?

raggartufsen sa...

Efter 18 års sjukskrivning så är det en stor grej för mej att ens komma ut o göra nåt alls, jag skulle önskat att det kanske bara var 2 dagar i veckan till att börja med :-)

berit sa...

Och hur hade du tänkt dig att du ska kunna orka jobba om du inte ens klarar av det AF skickar iväg dig på? Eller tänkte du bara jobba en del av heltid, d.v.s. deltid?
Ta inte det som att jag håller på AF, för det gör jag absolut inte.

Tänk efter nu, vilken arbetsgivare vill ha en arbetstagare som har den inställningen som du har, att du har varit sjukskriven så länge så du knappt orkar jobba?

Skulle jag vara arbetsgivare, skulle du inte få jobb hos mig. Inte så länge som du har den inställningen som du har nu.

Vill du verkligen har ett jobb, så går du t ex och knackar dörr hos företag. Har du gjort det?
Vem har sagt att du måste vända dig till AF för att få ett jobb?

raggartufsen sa...

Om du hade varit insatt i min blogg och kanske läst lite gamla inlägg så hade du fått svaret.
men jag kan ju ge dej det här :-)

Jag har INTE bett om att få jobba...
Jag har som sagt varit sjukskriven i 18 år, bla eftersom både läkare och försäkringskassan efter div utredningar kommit fram till att det inte finns NÅGON arbetsförmåga alls hos mej.

Men som du förmodligen inte missat så har den nya regeringen bestämt att ALLA ska vara friska och arbeta, så....Jag har inte så mycket att välja på !
Att åter söka sjukersättning hos försäkringskassan, en ansökan som med all sannolikhet nobbas, eller att gå den här vägen genom arbetsförmedlingen. Det handlar om 50% eftersom jag har 50& varaktigt och det handlar om att jag kanske kan få en lönebidragsanställning på nåt företag. Precis som du säger så finns det inget företag i världen som skulle anställa mej med den meritlistan jag så tungt bär på, men det är som sagt inte jag som bestämt att jag nu ska vara frisk :-(

Sen kan jag erkänna att jag faktiskt tycker eller iaf intalar mej själv att jag kommer att tycka att det blir kul att få komma ut igen, om inte annat så kommer jag tycka om att få lite mer pengar i plånboken :-)

Men som sagt, hur jag ska orka och klara av det....det vet jag inte :-(

Hoppas de va svar på din fråga :-)

berit sa...

Du verkar inte själv ha koll på vad du skriver.
Du har vid flera tillfällen skrivit att du önskar att du kunde få jobb. Senast Måndag, oktober 04:
varför kan inte jag klara av att arbeta


Kanske hög tid för dig att läsa igenom din blogg vad du själv skrivit

raggartufsen sa...

Men du verkar ju inte förstå. Tror du att jag varit hemma och att jag är sjuk för att JAG VILL DET ?
Vem vill inte vara frisk och klara av att arbeta och få lön som man kan leva drägligt på...

Självklart VILL jag det och det är ju just det jag skriver också, VARFÖR kan inte jag vara frisk så jag kan få arbeta ??
Sen att jag är orolig nu när det är på G att jag ska få en anställning ( Lönebidrag ) är väl ändå inte konstigt. Jag vet ju mina begränsningar, men det gör tyvärr inte Reinfeldt :-(

berit sa...

Jag vet mer om dig, än du anar. Och jag vet att du inte vill jobba.
Att försöka försköna sanningen, via din blogg, som att det skulle vara synd om dig....... kommer du inte alltför långt med.

Eller så kanske det är så att du verkligen inte ser att du är "självblind"?

raggartufsen sa...

Men lägg bara ner så är du snäll......Vet verkligen inte vad du får ut av att helt plötsligt dyka ner i min blogg, jag vet inte vem du är, jag vet inte hur du hittade just min blogg...och jag vet verkligen inte varför du påstår dej veta mer om mej än jag vet...
va vill du ?

Så länge du är en feg anonym besökare så tar jag dej inte på så stort allvar..Faktum är...jag skiter nog i vad du tycker o tänker....du är bara en av alla dom som glider runt bland alla bloggar och sprider en massa negativ energi..DU...DU.är en av alla dessa som får oss sjukskrivna att få ännu mer taskigt självförtroende..men fortsätt. gör det. för jag antar att det ger dej en kick, varför skulle du annars gå på som du gör, vem är jag för dej, varför har du fastnat här ???? Jag bara undrar???

Kicki sa...

Hej Sussie.
Jag läser ovanstående kommentarer och måste bara få säga en sak.
Jag förstår din oro för den är befogad. Det är inte lätt att efter så lång sjukskrivning komma tillbaka och försöka sej på att jobba.. Jag håller tummarna för dej och hoppas att du finner en något som passar dej. Till Berit villk jag bara säga att lägg ner..., Du gör ju knappast någon lycklig med din sarkastiska kommentarer och ditt sätt att försöka "sätts dej" på någon.
Om du nu vet så mycket om Sussie borde du ju känna henne och i såfall borde du väl ha så mkt stake i kroppen att du kan säga detta till henne personligen eller?? Men det kanske är för jobbigt för dej, det är ju så mkt enklare att klanka ner på någon som redan ligger och sen slippa stå för det... Nä Sussie, var stolt över dej själv och bry dej inte om avundsjuka bittra kärringar som inte har något bättre för sej.. Jag tror på dej!

raggartufsen sa...

Tack Kicki :-)

Som jag skriver så bryr jag mej inte om det som skrivs så mycket, men man blir ju trots allt lite nyfiken, om hon nu vet så mycket om mej, varför törs hon inte träda fram..Vem är hon ? Är hon en sk nära vän eller....
Det värmde iaf att läsa det du skriver, du har förstått precis vad jag menar.

TACK :-)