måndag, juni 20, 2011

Jag försöker ju…..Vad mer kan jag göra ?

 

Kommer från ett riktigt pissmöte med AF och min handläggare på Iris Hadar Ledsen

När jag blev utförsäkrad i Juni förra sommaren och inskriven i arbetslivsintroduktionen och sen vidare slussad till iris Hadar så lät allt så bra, man skulle återanpassa mej till arbetslivet och allt skulle ske i min takt under mina förutsättningar….Nu ett år senare så är det bara pannkaka av allt Ledsen

Den externa praktiken dom ordnade funkade ju som ni vet inte och jag fick komma tillbaka till iris Hadar internt. Där har jag dom senaste veckorna suttit och som jag själv tyckt lallat…..Nu fick jag iof veta idag att det jag gjort är ett rent administrativt arbete som skulle behövt göras av en riktig anställd….Dom felen som jag hittar och rättar till i dokumenten är alltså riktiga fel, inte som jag trodde påhittade *s*

Ja ja…iaf så har jag ju gått från 2 dagar i veckan och två timmar till en dag i veckan 3 timmar (Vilket jag är väldigt tacksam för) rent kostnadsmässigt så behöver jag ju bara åka in en dag i veckan istället för två.

Men nu är det slut på det …….För att dom ens ska kunna behålla mej och ge mej nån extern praktik så måste jag nu visa att jag kan arbeta 10 timmar i veckan !! Fördelat på två dagar. Alltså helt plötsligt ska jag klara av 5 timmar i sträck !! vart tog den individuella handlingsplanen vägen, vart tog mina förutsättningar vägen ??

Klarar jag inte detta så måste jag sjukskriva mej igen, vilket hon iof tyckte att jag borde göra redan idag eftersom jag haft en del sjukfrånvaro, vilken visat att jag ju inte ens klarat av 2-3 timmar Ledsen

När jag protesterade och sa att jag inte KAN sjukskriva mej igen för jag VET att sjukkassan aldrig kommer godkänna mej så fick jag till svar att det var så det var, kunde jag inte visa upp 10 timmar i veckan så är det det som gäller Ledsen

Så….på måndag blir det 4 timmar och träff med arbetsterapeut (Som jag inte fått träffa ännu fast jag varit där i ett år)

Och så fort vi har anpassat en arbetsplats till mej så kör vi igång…Innan Juli är klart ska det vara uppnått Ledsen

Sen…När och om jag klarat det så ska vi ha tag på en extern praktik igen…..Kan bli vad som helst, men jag la fram egna önskemål om natt och talade om att jag gärna kan tänka mej hemtjänst….

Men……det är ju en väldig skillnad på data och hemtjänst, så vem vet om jag ens klarar av detLedsen

Nu knyter det sej i magen och det lilla hoppet om en framtid och ett arbete med i första hand lönebidrag……Ja det hoppet tappade jag på vägen *suck*

Var det så här det var sagt alltså….Att alla utförsäkrade skulle ha ett år på sej att visa upp att dom kan arbeta…Om inte så ska dom tillbaks till sjukskrivning som naturligtvis inte kommer godkännas av sjukkassan…..Sen står vi där allihopa och är jämlikar med alla friska som söker arbete Ledsen

Bara det att vara utan inkomst under dom 30 dagar som sjukkassan ska ta beslut….hur fan ska det gå till ? vad ska jag leva på Ledsen

Så kom jag hem då och då kom nästa dråpslag……brev från facket :-/

__________________________

Meddelande om kommande utförsäkring

Ärende

Du har nu 49 dagar kvar av din ersättningsperiod och är snart utförsäkrad. Enligt de handlingar vi har fått från dej uppfyller du inte ett nytt arbetsvillkor

Information

Om du har arbetat , haft föräldrapenning eller tjänstgjort enligt lagen om totalförsvarsplikt och inte lämnat intyg om det tidigare ska du genast skicka det till oss, eftersom vi då kan se över ditt ärende på nytt.

Den som har barn under 18 år den dag den 300:e ersättningsdagen infaller får automatiskt ytterligare 150 ersättningsdagar. detta gäller endast en gång per ersättningsperiod.

Observera att även dagar med aktivitetsersättning räknas av från ersättningsperioden.

Med hälsning

A-kassan för Service och kommunikation

Hjäääääääälp…Vd fan är detta…….Hade jag ingen aning om att man bara hade vissa dagar att få aktivitetsersättning när man var utförsäkrad….lite svårt att skaffa nya dagar när man som jag är inskriven i ett arbetsmarknads…..vad det nu heter, fan jag blir galen på det här alltså….Skulle fan ha tagit livet av mej när den här karusellen startade Ledsen

Ska jag behöva gå igenom ytterligare en sommar i ovisshet om min framtid….jag pallar fan inte…jag som bara för en månad sen fick papper från facket att jag kvalificerat mej för grundersättning ?? jag fattar ingenting……Och som vanligt när man behöver få tag på nån från facket så har dom stängt Ledsen

 

Kan ju också nämna att jag tog upp det här med CNC operatör som den andra handledaren på AF tyckte att jag skulle utbilda mej till……Men den handledaren jag träffade idag bara skakade på huvudet när jag nämnde det Ledsen

Sen tog jag också upp (Lite med glimten i ögat) om att arbetsförmedlingen ju raggar folk till en utbildning som kabinpersonal på långflygningar…….Som jag redan visste att dom skulle göra  innan så  skrattade dom bara åt mej, så ja…det var inget för mej det heller Ledsen

 

Så…Nu är det verkligen en piss-tid för mej, först det här med min jättenära anhörig som blivit allvarligt sjuk i en hemsk jävla sjukdom och så nu det här….Till råga på allt så renar det och regnar…..less på skiten nu Ledsen

 

2 kommentarer:

Nicole sa...

raggartufsen sa...

Ja det är ju för jävligt när det blir så här, tror inte riktigt att det var så det var meningen med arbetslinjen :-(

Som det känns nu så borde man kanske lagt sej direkt och inte ens försökt :-(

Sen kan jag ju tycka att det är konstigt att dom tycker att jag har mycket frånvaro......För mej som varit sjukskriven i 18 år så är det tvärtom, jag tycker att jag har varit duktig och haft enormt mycket närvaro.......men så ser dom det ju inte *suck*