måndag, september 12, 2011

Dagens sjukvård :-( SKÄMS !

 

Har just talat med min mormor, jag tycker så synd om henne att jag får ont i magen. Vi träffas tyvärr inte så ofta, hon bor i Sthlm, på andra sidan stan så att säga, det är bökigt att ta sej dit när man bor i Västerås, det kostar pengar och det är ett helt företag för mej att köra genom alla leder för att komma dit, dom bygger om och från gång till gång så vet jag inte om jag kommer hitta fram Visar tänderna

Nu har hon fått cancer i munhålan, hon har en svulst som växer, hon vet inte om den kommer påverka hennas tal fram över Ledsen

Hon har varit på undersökningar på SÖS och där sa man att det skulle bli en anmälan på vårdcentralen som inte uppmärksammat detta tidigare, då hon gått med en svullen kind i flera månader och det ända dom gjort är att hänvisa till tandläkare !

Sen fick hon då svaret på att det var cancer och man skickade remiss till KS, då fick hon åka dit och där bestämde man sej att alla undersökningar som gjorts på SÖS skulle göras om……..Gamla människan, hon är 90+ och  88% blind, hon kan inte ta sej själv någonstans, hon är beroende av ledsagare och allt som hör till, nu ska hon alltså behöva sitta och åka fram och tillbaka till det sjukhuset som ligger längts ifrån där hon bor Ledsen

Kan det bli värre….JA det kan det ju i vårt samhälle och med den usla vård vi har för alla skattepengar vi betalar (Man undrar ju om dom också går till jobbskattesänkningar)

Hon hade en tid till läkaren för nån slags konferens i Onsdags, då skulle hon få svar på alla undersökningar och prover som tagits. Men det mötet ställdes in och hon skulle få hem brev när hon skulle kallas nästa gång !

I Fredags eftermiddag damp det ner ett brev i lådan som talade om att hon skulle komma in på kompletterande undersökningar på Tisdag, hon ska finnas på plats klockan 8.15 på morgonen ! Denna undersökning ska komma att ta ett par timmar får hon räkna med !
Jo men så långt är väl allt ok, det kan bli så ibland att man behöver komplettera. Men sen då…..Nästa brev hon öppnar…..Där står det att hon ska infinna sej på operation på Onsdagen, dagen efter provtagningarna…….INGEN har talat med henne om nån operation…Hon vet inte ens om hon VILL och ORKAR genomgå den ! OCH vad är det för operation, hon har ju inte ens fått träffa en läkare som förklarat det för henne !!!!

Fan det får inte gå till så här, jag blir så arg och ledsen Gråtande ansikte

Vad som är värst kan jag tycka är ju att hon ska behöva lita till ledsagare två dagar i rad. Varför kunde dom helt enkelt inte lägga in henne på Tisdagen, göra undersökningarna och sen ta operationen dagen efter, varför ska gamla 90+ stackaren, blind och oförmögen att ta sej någonstans behöva släpas iväg på det här viset två dagar i rad…VARFÖR ???

Nu vet hon dessutom inte om hon kommer få nån ledsagare till onsdagen, eftersom det inte står nån tid hon ska infinna sej på Onsdagen, så kan hon heller inte betsälla nån. Hon vet inte hur stor operationen är och om hon blir inlagd. Det kan hon inte göra förrän hon har kommit hem från undersökningen på Tisdagen ( I morgon) Och då är det eftermiddag dagen innan hon behöver den, då är det ju inte säkert att dom kan skaka fram någon Ledsen

Hennes som (Min kusin) kan inte hjälpa henne på Onsdag då han är bortrest i jobb, så jag erbjöd mej, självklart ställer jag upp på det om det krisar, samma sak med Mona när hon hade sin cancer, vid sjukdom tar man det man har och tankar för, det bara är så…..Som tur är är jag ledig på Onsdag. Men som sagt, jag tycker att det är så för jävligt hur sjukvården är, varför varför kan dom inte lägga in henne, varför varför har hon inte fått träffa en läkare som diskuterat allt med henne. Ex vad händer om hon inte opererar bort den, hur lång tid kan hon ha kvar, hur kommer den växa, kan detta hända även om hon tar bort den…Hon har så många frågor….

Jag blir så ledsen Ledsen

Inga kommentarer: