torsdag, februari 10, 2011

Jobbfunderingar

På kvällskvisten kommer mycket tankar, speciellt när jag lagt mej.

Kvällens tankar:

Jobb. När räknas det som ett jobb.....

Om jag lagar mat. Är jag kock då?

Om jag gillar att sticka och nån ber mej göra en halsduk. Skulle jag kunna jobba som sömmerska då?

Om jag klarar av att städa hemma. Kan jag klara ett jobb som lokalvårdare då?

Om jag tvättar och hänger några maskiner en dag. Kan jag jobba som tvätterska då ?

Om jag åker och storhandlar. Klarar jag av ett jobb som inköpare då?

Om jag sitter barnvakt åt mitt barnbarn. Klarar jag ett jobb som barnskötare då?

Om jag hjälper en vän att färga håret. Klarar jag av ett arbete som frisör då?

Om jag fixar o trixar med hemsidor. Klarar jag av ett jobb som webbmaster då?

Om jag gör rent poolen en eftermiddag. Klarar jag av att vara poolskötare då?

Om jag klipper gräsmattan. Klarar jag av att vara trädgårsskötare då?

Om jag har vänner runt omkring mej och berättar roliga historier. Klarar jag av att jobba som komiker då?

Om jag kammar katten en timme. Klarar jag av att vara djurskötare då?

Om en vän ber mej vara chaffis en kväll. Klarar jag av att jobba som chaufför då?

Om jag lägger ut en annons på nätet. Klarar jag av jobbet som försäljare då?


Ja..... Vart går egentligen gränsen. När räknas vi som friska och arbetsföra? Vart går gränsen mellan hobby, fritid och arbete ?


ッ✫ Raggartufsen på språng ッ✰

10 kommentarer:

ewa sa...

Intressanta tankar!

Jag tänker också att i FNs barnkonvention finns stadgat att Barn har rätt till lek, vila och fritid ..det är bra!

Efter gårdagens besök på AF tänker jag om det finns någon motsvarighet för vuxna .. rätt till jobb, vila och fritid. Eller är det bara skyldigheten att jobba som finns på de politiska agendorna.

raggartufsen sa...

Ja, man kan ju fundera ;-/

Anonym sa...

Jag borde bli kock! Ingen rör runt i grytor som jag ;)

Unknown sa...

På tal om jobb, har du sökt nattportierjobbet?

raggartufsen sa...

Nej jag har inte sökt det.

Jag har ju praktiken som är förlängd till Juni ju *s*

Dessutom har jag tyvärr inte dom rätta kvalifikakationerna för ett sånt jobb :-(
Dessutom var det mycket ensamjobb nattetid och det törs jag inte tyvärr :-(

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Att skylla på praktiken och inte söka jobbet. Det håller inte.

Det håller heller inte att skylla på att du inte har dom rätta kvalifikationerna, för den som blir anställd får ju internutbildning.

Ang. nattjobb. När på dygnet trodde du att jobbet skulle ske?

En gång i tiden, när vi umgicks, så talade du om för mig att du inte ville jobba. Det verkar som att det fortfarande stämmer.

Jag blir så irriterad på dina resonemang (för du hittar bara problem men inte lösningar) så kommer jag att sluta läsa din blogg.

Bye

Anonym sa...

Oj...

Jag vet inte vad jag ska säga...

Jag håller med Sussie här åxå...

Jag som inte har körkort kommer att bli tvingad att söka jobb där man måste ha det... VARFÖR slösa pengar på porto mm när man ändå VET att man inte kommer få jobbet?!

Kram Sussie!

raggartufsen sa...

Irriterad !
Du det är ingenting mot vad jag blir just nu :-(

Vaddå sluta läsa min blogg...Jag vet inte ens vart du kom ifrån, helt plötsligt dök du bara upp efter typ 9 år och började kommentera mina inlägg.

Komma här och skriva öppet vad jag sagt eller inte sagt för flera år sedan......

Jag vet inte ens varför jag släppte in dej i mitt liv igen, stort misstag tycks det :-(

Men att kasta ur sej såna elaka saker...Har du en aning om vad jag gått igenom under dom här åren, har du en aning om hur trasig jag är psykiskt ? Har du ens själv varit i närheten av hur det är att må som jag gör ?

Sen "skyller" jag faktiskt inte på praktiken, men jag har faktiskt skrivit på ett papper om förlängning och kassan lägger ut en massa pengar för div medel som jag behöver. Jag ser hellre att stanna där och försöka få en lönebidragsplats där, med nåt jag brinner för att göra. Ett lönebidrag som också kan resultera i fast jobb i den staden jag bor
:-)

Du vet.....Som utförsäkrad, med 18 års sjukskrivning i meritlistan, så står jag inte direkt högst upp på listan som får komma på intervjuer :-(

Så..Nä, jag håller mej nog till tryggheten som jag har med praktiken, hellre än kastar mej ut bland andra jobbsökande och fastnar i fasorna.

Så sluta gärna läsa min blogg, eller fortsätt i smyg, det är vilket som, jag bryr mej faktiskt inte ;-)

Anonym sa...

Det är så lustigt... *ironi*

Folk som inte ens känner oss idag kommer och ska bestämma åt oss och hur vi ska göra, må etc...

Äh!

Vodkabläh på det ;)(kommentar lånad från Trolltyg i Tomteskogen)