måndag, mars 07, 2011

”Så här ska det fan inte vara” | Nyheter | Aftonbladet


Ibland tänker jag att jag kanske borde sluta läsa tidningarna, det är ju bara elände i dom....

Men man måste ju hänga med i verkligheten också, man kan inte bara susa runt i sin egen bubbla….Ledsen

”Så här ska det fan inte vara” | Nyheter | Aftonbladet

Samtidigt som jag tittar på inslaget och läser artikeln så får jag ont i magen.......Jag har just på morgonen pratat med Johan från Iris Hadar......

Hade lite funderingar angående sista utbetalningen från FK.....tycker att jag fått för lite pengar och tycker framför allt att det är konstigt att jag fått aktivitetsersättning för den perioden jag hade läkarintyg och var sjukskriven efter operationen ? Aktivitetsersättningen blev ju för mej ca 1000 kr mindre i månaden än vad det var tidigare med tidsbegränsad sjukersättning, så då tar jag för givet att sjukpenning "borde" ge mer pengar i kassan än vad aktivitetsersättning gör. Eller ?

akters

Frågade honom rent spontant om det var så att jag förlorat min SGI pga av att jag blivit utförsäkrad ? Det kunde han inte svara på, men han skulle ta upp det med min "NYA" handläggare i eftermiddag, för han skulle ändå prata med henne i andra ärenden.

Men när jag läser den här artikeln så får jag ju nästan svar på min fråga......

 

  • När du har ett jobb så har du generellt sett en SGI, sjukpenningrundande inkomst. Den har man kvar så länge man har kvar sitt arbete. (Jag har inte haft ett arbete sedan 1991) Så hur kan jag ha haft sjukersättning och sjukpenning alla dessa år då ? Kommer jag bli återbetalningsskyldig nu, som dom stackars förståndshandikappade i inslaget tidigare i morse.........??
  • När man slutar arbeta har man ett efterskydd som varar i tre månader. (Efter det får du jävlar inte ramla och bryta benet eller drabbas av canser !!)
  • För att få sjukpenning när du är arbetslös måste du ha varit anmäld och sökt arbete hos Arbetsförmedlingen innan du blev sjuk.  ( Vad räknas jag som, jag är utförsäkrad och inskriven på AF med arbetshandikapp och gör just nu praktik.......)

 

GRUNDAS PÅ DIN INKOMST
  • Om man är missnöjd med Försäkringskassans beslut kan man begära en omprövning.
  • Om man även är missnöjd med det beslutet kan man överklaga till Förvaltningsrätten.
  • Tycker man att deras beslut också är felaktigt kan man överklaga till Kammarrätten och i sista hand till Regeringsrätten.


Dom tre sista punkterna är ju verkligen nåt man orkar hålla på med när man är sjuk ELLER HUR !

 

2 kommentarer:

ewa sa...

Hela systemet suger..

Även som fris orkar man inte mala igenom hela beslutsgången..i vårt fall som handlar om att överklaga aktivitetsersättning har aktviteten ..den som man behöver ersättningen för..ägt rum för länge sedan.

Dom som var skickade att skapa regelverket.. dom gjorde som så att "Vi skriver en regel var och då har vi ju några stycken!" det är därför ingen kan förstå logiken och vem dom ..reglerna ..är skapade för!

SKITLAND Sverige :@

raggartufsen sa...

Rent vidrigt hela skiten *suck*

Funderade vidare sen också eftersom jag har varaktig sjukersättning på 50%.......Vilken SGI har jag den ersättningen på då ?

Man undrar ju *s*

Kommer det nånsin att lösa sej för oss, eller har vi skickats in på mass-dusch innan dess :-(