söndag, januari 02, 2011

Skatt på överviktiga !

Ett av mina egna nyårslöften till mej själv i tysthet var att sluta vara så negativ, speciellt vad det gäller inlägg här och på facebook.
Sluta dela med mej av länkar hit o dit för att jag blivit arg och upprörd över det jag läst, oftast handlar det ju om nåt politiskt och orättvist……
Hinner inte ens gå ut på Aftonbladet dag 2 in på det nya året. Rubrikerna slår mej rakt i ansiktet…..INFÖR NY SKATT FÖR FETA !!
I texten finns att läsa bl.a…..
Överviktiga borde betala högre skatt än smala.
Det tycker Stefan Hanna, kommunalråd för Centerpartiet i Uppsala.
"Är inte det inte rimligt med tanke på att de senare utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar?" resonerar han i sin blogg.
Kommunalrådet tycker att det borde vara den enskilde, och inte samhället, som ska betala det han anser att överviktiga kostar samhället.
"Det är en sak att man som överviktig själv väljer ett liv där man orkar mindre och där min hälsa ständigt är mer utsatt än för en som inte är överviktig. Problemet för alla andra ar att vi lever i ett samhalle där vi alltid, till stora kostnader, har valt att stötta alla oavsett de individuella okloka valen", skriver han i bloggen.
Man blir ju bara såååå arg. Varför reagerar jag så starkt på det här då. Jo…. För jag har själv problem med övervikt, kämpat med det i åratal, kan inte skylla på nåt speciellt i generna tror jag, visst hade jag en större farmor, men inte vad man idag anser överviktig tror jag. Hur som helst så har jag som sagt kämpat, det har varit div, turer till viktväktarna, GI, pulver osv osv. Det som visat sej funka bäst för mej har alltid varit viktväktarna. MEN dom kostar pengar, det är inte gratis att gå dit och väga sej och få sina pointshäften och veckans recept ! Sen är det ju så att den maten som är nyttigast är INTE billigast. Det är dyrt med magert kött och grönsaker. Min sista vända med viktväktarna hade jag lyckats ta mej ner 10 kg och vägde för en gång skull under 80. Jag var överlycklig.
MEN utförsäkring, sämre inkomst osv osv gjorde att jag hade helt enkelt inte råd att betala månadskostnaden på 350 kr, så jag fick sluta gå där. Då trodde jag att jag skulle klara det, jag kunde ju nästan alla points i huvudet, jag hade messa med recept sparade som jag skulle kunna ta fram……Men ganska snabbt märker man hur man står där i affären och inte har råd att inhandla paprika för 42 kr kilot, eller dyra äpplen……Helt plötsligt så ser man sej tillbaks i gamla vanor, vi tar det som är billigast…..Och kära vänner. Det är inte nötfärsen! Det skiljer i snitt 20 kr per kilo mellan nötfärs och blandfärs, en grädde kostar 9 kr och crème fraiche 15. Bara för att nämna några exempel på hur det ser ut i verkligheten.
Rör på dej då…..Jo, men ett gymkort är dyrt, väldigt dyrt Ledsen Och för er information så har jag ett, jag går nu och tränar två ggr i veckan, men vad hjälper det, när du kommer hem och får ställa fram ex bruna bönor o fläsk istället för en köttbit och nyttiga grönsaker ?
Det handlar alltså inte alltid om att individen väljer att bli fet. Jag sitter inte på kvällarna och moffar i mej skit som chips eller Coca cola. Om jag nånsin dricker Coca cola ex så är det alltid light. Jag försöker verkligen tänka på vad jag stoppar i mej. Därmed inte sagt att jag inte besöker ex Mc´Donalds emellanåt, jag är dock inte mer än mänsklig, men även där tänker jag mej för, jag tar kyckling wrap med morötter istället för Big Mac & Company……jag gör mina val så att säga. MEN jag har som sagt inte råd att äta en massa grönsaker.  Morötter skriker säkert nån nu. Morötter är inte så jäkla dyra…Nej det vet jag och dom ligger rivna på min tallrik till nästan alla mål mat. Men dom hjälper mej tyvärr inte i min viktnedgång när jag måste fylla resten av tallriken med skit för att bli mätt Ledsen
Så snälla rara politiker. Straffa mej inte för att jag inte har råd att leva i detta klassamhälle !!

Dessutom så är det ju så att......
"Följande text har jag snott"
Betalar alkoholister och rökare högre skatt? Rökare kostar samhället mycket mer än överviktiga gör. Och rökare kan åtminstone få vård, det finns rökavvänjning på nästan varenda vårdcentral. En överviktig har tur om han kan lyckas få EN tid hos en dietist, det finns inga tillgänliga behandlingar. Dessutom utsätter rökare och i viss mån alkoholister sin omgivning för ohälsa och så kostar omgivningen också pengar när de får astma, KOL eller måste gå i terapi i flera år.

 
Så började min dag Ledsen Efter en natt som jag redan innan visste skulle bli hemsk……Jag gick o la mej vid ett i natt, sist jag kollade på klockan va hon 05.00 Ledsen
Jag hade redan svårt att somna eftersom jag inte hade nån insomningstablett, men det blir ju inte enklare då av att hela huset skakar av snarkningar, eller att utelampan tänds 3 ggr, sista gången reste jag mej upp och kollade ut……Det va Zingo som var på väg ut på musjakt *s *  Sen började det dunka i ett av elementen, det gör så när temperaturen i rummet kommer upp i samma som elementet är inställt på, så då var det bara att resa sej igen och sänka värmen på det för att få tyst på det…..Sen kom Zingo så klart och ville in ( Värsta servisen han har) I mitt nästa liv ska jag bli katt Ler Sen hoppade han så klart upp till mej i sängen, det gör han ju alltid….min sängkammarkavaljer heter som alla vet Zingo. Hi Hi..
Men det är bara det att jag kunde inte ha honom bredvid mej, då jag misstänker på hans sätt att han fått mask Ledsen Så idag står ett besök på apoteket på listan. Fobierna att ha honom vid fötterna gjorde det inte enklare att somna, men jag kunde ju inte putta ner honom heller….
När jag äntligen somnade till så vakna jag av en mardröm Ledsen
Kl 07 hörde jag hur Micke gick ut och rökte….
Kl 09 hörde jag hur Micke gick ut o rökte.
Kl11 väckte han mej och sa att frukosten va klar….

Puh…En natt till Ledsen och imorgon är det praktik igen…..Hur ska jag fixa det då ?? Gud vad jag hatar att bli utan dom där förbaskade tabletterna Ledsen
Va bra….dag två in på det nya året och mitt första nyårslöfte redan brutet. Ha Ha Ha Förvirrad

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg det imorse... Helt vansinnigt! Förstå alla som är SJUKA och överviktiga... :S

Ang din light cola måste jag berätta en sak...

Skiten som de använder ist för socker omvandlas till socker i kroppen, plus att det är farligare än riktigt socker...

Riktigt socker kan kroppen bryta ned eftersom et är en "äkta" vara eller hur jag ska säga... Men konstgjorda produkter omvandlas...

Är du med... :S

KRAM!!

raggartufsen sa...

Jo jag vet att lightprodukter inte är så bra i det syftet, men viktväktarmässigt så är det noll points :-)

Å det funkar för mej som sagt med viktväktartänket. Har tyvärr bara inte råd att vara så att säga aktiv :-(

Anonym sa...

Men då så :) Så länge det funkar på dig :)

*kärlek*